söndag 13 april 2014

Träningsdagbok

I januari gick jag till jobbet. Mötte en joggare. Jag minns det tydligt. Jackan böljade som en flagga i vinden. Ansiktet sammanbitet. Jag såg att han var ovan i sin löpning. Våra blickar möttes och för ett kort ögonblick skymtade jag hans drömmar.

Igår mötte jag honom igen. Stegen vara lättare. Mer vana. Glöden syntes i hans ögon.

Det var roligt.


Jag ska ge dig ett tips för att behålla din träningsglöd.

En träningsdagbok.

Att skriva dagbok är enkelt. Det finns en uppsjö av varianter på nätet. Jag använder www.shapelink.se

Det viktiga är att dagboken skall kunna svara på frågorna:

-          Målet med din träning?
-          Dina förutsättningar?
-          Vilken typ av träning du skall ägna dig åt?
-          Hur ofta du ska/kan träna?
-          Hur länge du ska träna varje gång och med vilken intensitet?
-          Hur du ska variera träningen?
-          Hur du ska stegra träningen framöver?

Vidare ska den kunna svara på mer detaljerade frågor om din träning.

-          När genomförde du träningen?
-          Vilken typ av träning var det?
-          Hur lång tid höll du på?
-          Hur upplevde du träningen?

Nedan ger jag dig några exempel på anteckningar:


Datum           Aktivitet       Tid                Kommentar
28/4               Löpning       20 min          Ganska lugnt pass.

29/4               Shorinji        90 min          Tränade sparring. Väldigt kul.
                     
2/5                 Promenad    2*20min       Till och från jobbet.

5/5                 Crossfit        20 min          WOD Nate, Helt slutkörd


När du sedan utvärderar din träning har du nytta av dina detaljerade anteckningar.

Frågor du då ska ställa dig är:
-          Hur upplevde jag träningsperioden? Finns det saker jag vill ändra på framöver?
-          Vilket resultat har jag fått av min träning?
-          Skall jag träna annorlunda nästa träningsperiod?

Dagboken kommer förändra din träning.

Hålla din träningsglöd vid liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar