onsdag 26 mars 2014

Meditation 4 - Tankar

I mina tidigare inlägg om meditation har du lärt dig sitta still. Uppmärksamma ljud i omgivningen och känna din andning. Nu ska vi gå vidare med dina tankar.

Du har förmodligen reda listat ut att i österländsk filosofi ligger uppmärksamhet och vakenhet före dina tankar. I förlängningen innebär det att du kan uppmärksamma dina tankar. Observera och ta lärdom av dem.

Om du är ny och försöker meditera uppstår tankar omgående i ditt huvud. Tankar om hur tråkigt det är, vad du ska göra när du är klar eller vad det är på TV. Tankar som distraherar. Ger frustration. Men misströsta inte. Problemet är inte att tankar dyker upp. Det kommer de alltid att göra även om du mediterar i 50 år. Problemet är att du engagerar dig i dem. Sveps med och börjar drömma dig bort.

Det är det som är skillnaden mellan meditation och drömmeri.

När du mediterar och en tanke dyker upp i ditt huvud uppmärksammar du den, observerar och låter den gå. Undvik att bedöma eller  analysera. Försök inte heller att kämpa emot. Hindra dina tankar att alls dyka upp. Då får du kämpa i evighet. Hjärnan har sitt eget liv.
Istället ska du uppmärksamma tankarna i just det ögonblick de dyker upp. Då är du vaken och i nuet. Varje gång du flyter i väg är du åter i drömmen.

Under meditationen uppstår denna ”växelverkan” hela tiden. Om och om igen. Vakenhet och drömmeri.

Vid min strålbehandling våren 2013 bodde jag i veckorna på Hotell i Stockholm. För fördriva tiden började jag sitta ned och titta ut genom fönstret. Observera vad som hände. Människor i rörelse, passerande cyklar och bilar.

Det har jag nytta av nu.

När jag mediterar tänker jag att tankarna är som passerande människor, cyklar och bilar. De kommer från vänster och höger. Jag följer dem. Ser dem komma och slutligen försvinna. Jag lägger märke till ansikten, färger på bilar och cyklar. Men jag springer inte ned för trappan. Jagar ifatt dem. Frågar vart de ska och vilket syfte de har med resan.

Om du tänker så blir det mycket lättare att meditera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar