tisdag 29 oktober 2013

Komfortzon

Chefer över hela världen mässar om den. Livscoacher tjänar storkovan på den. Tränare i idrott talar om den. När du lyckas ta dig utanför den händer det magiska saker.
Du utvecklas. Lär dig nytt.

Komfortzonen.

Numera ler jag lätt när bilden dyker upp på min näthinna. När den visas i förändringsarbetet på jobbet. I böcker.

Efter 8 månaders obotlig sjukdom har jag insett att komfortzonen är en saga.
Precis som Pinocchio, Rödluvan och Mårten gås. Sagor kan lära oss saker. Men först måste vi inse att det faktiskt är sagor.

Förr så ställde jag mig ofta frågor. Det har jag alltid gjort. Ville utvecklas. Gå framåt.
Var är min komfortzon? Hur ska jag jobba mig ur den? Hur mycket ska jag kämpa?

Nu ställer jag också frågor. Men idag är de annorlunda.
Hur ska jag sluta kämpa? Hur ska jag slutföra min strävan? Sluta fred med verkligheten?

Upplevelsen nu är stillhet.

Det är inte den stillhet som många känner igen. Det tysta. Stillastående.

Den stillhet jag upplever nu är rörlig. Precis i nuet.
Där mina tankar inte längre stör. När jag tränar, lagar mat eller är med min familj.
Då finns ingen komfortzon. Inte heller någon zon utanför. Det bara jag och uppgiften.
Berättelsen är borta. Förlorad i striderna.   

Allt är stilla men ändå är jag fullt sysselsatt i görandet. I allra högsta grad levande.

I budo kallas det tomhet. Jag har tidigare aldrig riktigt förstått vad det är. Nu börjar jag sakta men säkert att förstå att det är ett sinne tomt på sagor och berättelser. Inget som längre hindrar dig från att agera fritt utifrån från din verkliga personlighet.

För dig som idrottare är detta en möjlighet. Lär känna skillnaden mellan dina sagor och det som är konstruktiva tankar. Då kan du börja agera friare. Göra det till din fördel. I gymnastiktävlingar och ishockeymatcher, Shorinji Kempo och självförsvar. Med mycket mindre rädsla. Stormandes över rinken som ett gnistrande godståg. Hoppa i fullt språng över gymnastikmattan. Rädda stackaren som får stryk utanför krogen. Förändra dig.

Komfortzonen är bara En saga som ligger mellan dig och självständigheten. Friheten från rädsla. Tomheten.

Ta chansen.

Ställ dina frågor annorlunda.

Avslöja dina sagor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar