måndag 30 december 2013

Nytt år - nya tag

Året är slut och det är tid att att summera. Ta nya tag.
Livet under året har inte varit vänligt mot mig. Men jag har lärt mig mycket. Om mig själv och livet. Jag har lärt mig uppskatta de små ögonblicken med min familj och vänner. Mina oupphörliga följeslagare Shorinji Kempo och meditation har haft stor inverkan på mig. Steg för steg har jag blivit starkare och mer närvarande i nuet. Det är jag väldigt tacksam över. När vi nu går in i ett nytt år gör jag det som en annan person. Självfallet är jag den gamla Johan men ändå inte. Min sjukdom har trängt upp mig mot väggen. Tvingat mig att inse att tryggheten vi alla strävar efter inte finns. Det är en villa. 

Jag står nu med en fackla i höger hand och ett svärd i min vänstra.
Med hjälp av dem ska jag kryssa under nästa år. Få ledljus och hitta vägen framåt. Hugga bort det som inte är nödvändigt. Tvinga mig till nya utmaningar. Se det som framtiden har med sig rakt i vitögat.

Anhalt 633 har inte haft för avsikt att vara en form av underhållning. Inte heller är det en plats för att tycka synd om mig. Det är min plats för att visa min kamp mot en obotlig sjukdom och att dela med mig av den kunskap och erfarenhet som jag fått av 40 års fysisk- och mental träning.

Om du skyr eld är det dags för dig att lämna bloggen. För jag har ingen avsikt att sitta barnvakt för ditt ego. Jag har för nästa år något helt annat i tankarna.

Jag kommer och trotsa dig som sitter och upprätthåller teorier utan verklig täckning. Det spelar ingen roll om du är läkare, sjukgymnast, psykolog, präst, buddistmunk, kampsportsinstruktör eller idrottare. Mina handlingar kommer inte vara lugna. Jag har för avsikt att klä av dig in på bara kroppen. Avslöja dina lögner. Kväsa dem.

Anhalt 633 kommer att slipas, vässas och få ett starkare bett. Skaka om, avslöja mina och kanske även dina svagheter. Har du mod och är villig att förändra dig är det din sak.


Vad du än gör sitt inte bara där och dröna. Under 2014 ska du kasta dig ut i rymden mellan dina tankar. Sätta upp nya mål. Träna, utmana och ifrågasätt dina brister.
Sluta upp att göra 100 saker utan att vara bra på något. Överge tanken på att vara en medelmåtta. Välj en väg och vik aldrig av. Lev med entusiasm och engagemang så kommer resten att sköta sig själv.
 
Finns du i min närhet ska jag hålla uppsikt över dig. Om du är redo ska jag hjälpa dig. Stå i din ”dörröppning” med min fackla och mitt svärd. Villig att peka ut riktningen. Sporra dig att ha mod att skära bort det du inte behöver.

Om du inte är intresserad är det helt i sin ordning. Men räkna inte med att jag kommer att slösa bort min dyrbara tid på dig.

Gott nytt år vänner av idrott och budo!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar