måndag 24 februari 2014

Tupplur

När jag fick min sjukdomsbild beslutade jag att ta vara på situationen. Lära mig något. Utnyttja tiden jag har till utveckla mig själv. På alla plan. Teoretiskt och praktiskt. Fysiskt och mentalt. Äta och dricka på det sätt jag är övertygad om är rätt. Sova och vila tillräckligt. Bli medveten om hur alla dessa olika aspekter påverkar helheten.

När jag var nyopererad orkade jag bara gå 50 meter med gåbord innan jag behövde vila. Ta en tupplur.  Inte länge. Kanske 20 minuter. Därpå kunde jag gå ytterligare 50 meter innan jag behövde en ny tupplur. Så pågick hela dagarna. Gång med gåstol och en tupplur.
Snart blev sträckorna allt längre. Gåstolen byttes ut mot krycka. Sträckorna blev längre. Från meter till kilometer. Nu går jag utan krycka i 5 km. Tuppluren har däremot inte förändrats.  Den är ännu 20 minuter.

Tuppluren är en liten bit i mitt livspussel. Den har blivit viktig en del av vardagen. Jag kan helt enkelt inte vara utan den. Jag utnyttjar den efter jobbet, i bilen, efter maten och efter träningen dagtid. Det gör mig skärpt. Vaken.


 Nedan ger jag dig nedan några enkla tips för en bra tupplur.

1.      Tuppluren kräver träning. Det är precis som med löpning, ishockey och Shorinji Kempo. Ju mer du tränar desto bättre blir du.
2.      Håll dig varm. När du tar en tupplur sjunker ämnesomsättningen. Det gör dig kallare och du börjar frysa. En filt eller ett tunt täcke håller dig varm.  
3.      Sov på lunchen. Utnyttja tiden när kroppen smälter maten. Det gör dig naturligt trött.
4.      Sov inte för länge. Håll dig till 20 minuter. Inte mer.
5.      Prova dig fram. Hitta ditt helt egna eget sätt att ta en tupplur.

Jag har det senaste året jag tagit hundratals tupplurer. Jag har blivit en expert. Ett proffs.

Du kan lita på mig.

Testa en tupplur redan på jobbet i morgon.

Du kommer inte ångra dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar