söndag 4 augusti 2013

Uppmärksamhet 1

Jag har alltid haft en stark vilja att träna. Flytta fram mina positioner. Utvecklas.
De senaste 6 månaderna har jag tränat hårdare än någon gång tidigare. 3-4 timmar per dag. Utvecklats mindre än någonsin.
Jag har omprövat vad hårt arbete är. Vad vilja är. Men framförallt har jag förstått betydelsen av att vara uppmärksam när jag tränar.

Jag har ett tydligt mål. Vet vart jag ska. På bästa plats på kylskåpet sitter mitt mål.

Var sitter ditt?

Jag har en avsikt med mina träningspass. Jag deltar på varje träning. Fokuserar på det som hjälper mig att nå mina mål. Är beredd att anstränga mig och gå utanför min bekvämlighetszon.  

Det borde du också göra.

När träningen startar försöker jag utveckla en attityd i förhållande till det som pågår. Lyssna på tränaren. Göra mig mottaglig för feedback. Vara närvarande.

Var är du?

Varför tar du din uppmärksamhet för givet? Väljer minsta motståndets lag. Varför deltar du inte i träningen med hela dig?

Uppmärksamhet

Att lära sig en ny teknik i Shorinji Kempo eller ett nytt uppspel i ishockey är som att köra bil i en okänd stad. Du måste följa kartan noga och metodiskt lokalisera adresserna. Hitta gatorna, torgen och gränderna. Lära dig trafiken, rörelserna och rytmen. Köra uppmärksamt.

Vet du var du befinner dig nu? Vet du vart du ska?

Är du beredd att träna med uppmärksamhet?

Här följer då några tips:

Roligt – Gör din träningsatmosfär lekfull. Den ska sporra till undersökning och förbättring. Du vill inte bli en robot utan en artist. Intuitiv, avslappnad och ständigt utforskande. Uppmärksam.

Utmanande – Arbeta med övningar som är utmanande och på gränsen vad du kan hantera. Racingstjärnan Emerson Fittipaldi lär ha sagt - Om allt känns ok, kör du inte tillräckligt fort. Sträva efter att ligga på gränsen vad du kan hantera. Det håller dig vaken.

Pausa - Bygg in en 5-10 sekunders paus innan du repeterar din teknik, börjar uppspelet eller skottövningen. Det gör dig uppmärksam på det du ska fullfölja.

Stanna upp – Utveckla en vana att ibland stanna upp i skottögonblicket, uppspelet eller i kastet. Det gör dig uppmärksam på var du är i övningen. Var du borde vara.

Filma – Visa dig själv sanningen. Gör dig uppmärksam på dina styrkor och svagheter.

Att vara uppmärksam gäller inte bara i träning utan i livets alla delar.

Var uppmärksam och du kommer lämna det medelmåttiga. Bli en mästare. Ett ess.

Var ouppmärksam och du förblir en drönare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar