söndag 15 december 2013

4 nivåer


Isvindar mot ögonen. Mössan neddragen över öronen, tjock jacka och vinterkängor. När jag korsar gatan tåras ögonen och en kort stund känns det som jag ser in i ett kalejdoskop. En bil passerar farligt nära. Jag ler för mig själv.  Jag går nu fram och tillbaka till jobbet. Inget gåbord och ingen krycka. Bara jag och vinden.
Mitt vanliga aktiva liv är på väg tillbaka. Det är skönt. En revansch. I  februari sa läkarna att jag aldrig mer skulle kunna gå utan krycka. Jag valde att tro på mig själv. 

Är du idrottsman? Då har du också val. Vilken nivå vill du nå i din idrott?

Jag ska nu förklara vad som krävs för att leva ett aktivt liv, motionera, vara passionerad eller bli bäst. Vilken nivå du hamnar på är det ditt val. Ingen nivå är ädlare än det andra. Men det är du som gör valet.

Aktiv
Grunden för hälsa och idrott är att vara aktiv. Cykla eller gå till ditt jobb, spring till bussen, hoppa över staketet när du lämnar ditt hus och lek med bollar på olika sätt.  Kort sagt sök utmaningar i vardagen. 
Fundera på vilka elektriska hjälpmedel hemma du kan undvara – elvisp, dammsugare, bakmaskin eller hushållsassistenten?  Gör så mycket som möjligt för hand.  
Tar det tid?  Fråga dig ärligt - hur använder jag min tid? 
Dumburken - CSI, Johan Falk och Så ska det låta? 
Datorn - Facebook, twitter och instagram? 
Justera hur du använder dessa opiater.  Då kommer du frigöra tid. Vara aktiv. 

Motionera 
Du tränar din idrott 2-3 gånger i veckan. Du har på din träningsutrustning. Dyker regelbundet upp på träningen. Tycker det är kul. Blir trött och känner dig nöjd. Är du nybörjare kommer detta göra dig bättre. På alla plan.

Passionerad 
Efter ett tag får du insikten om att för att utvecklas måste du göra mer. Du måste reflektera och blicka framåt. Ställa dig frågor. Vad gjorde jag på förra träningen? Vad ska jag göra på nästa träning? Hur blir jag bättre?  Du måste anstränga dig. Ta i mer. Men framför allt du måste öka träningsdosen till 4 till 6 gånger i veckan. Om inte så kommer du förlora varje match. 

Elit
Väljer du att försöka nå eliten måste du förändra ditt liv. I grunden. Du måste acceptera att varje träning kommer vara obekväm. I varje övning måste du pressa dig själv till det yttersta. Både mentalt och fysiskt. 

Du måste välja bort saker. Fester, skräpmat, alkohol och kanske även din tjej/kille. Varför då? För att platsa i ett elitlag måste du träna minst 10 pass i veckan. Oavsett idrott.  Det är en liten del av våra idrottsmän som väljer denna väg. En unik grupp. 

När du ligger och gosar med kudden på morgonen springer dessa tjejer och killar intervaller i backen utanför ditt hus! När du tar ett par pilsner till TV:n på fredagskvällen kör dessa killar och tjejer marklyft i det lokala gymmet. Dag efter dag. Månad efter månad. Flera år i sträck.

Alla har vi våra val i livet. Ingen nivå är bättre än någon annan. Men är du idrottsman med drömmar måste du förr eller senare välja.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar