söndag 1 december 2013

Slagsäcken

Dojon är mitt andra hem. Där har jag mina vänner. Tränar och utvecklas. Där finns komplett utrustning. Speglar, slag- och sparkmitts, boxhandskar och benskydd och så slagsäcken. Den hänger omedelbart när man kommer ned för trappan. Kraftigt förankrad. Tung.

Vi har haft många duster, säcken och jag. Inte nu på länge. Men förr. Jag har försök ta livet av säcken många gånger. Med raka slag, krokar och svingar och raka sparkar, rundsparkar och snurrsparkar. Flera dagar i veckan. Säcken går alltid segrande ur striden. Vinner alltid.

Det har gett oss en särskild relation.
Varje gång jag går förbi säcken ger den mig pikar. Viskar - har du kastat in handduken? När törs du möta mig igen? Jag blir irriterad. Tänker att snart ska vi ha en dust igen.
Lita på det.    

Säckträning
När du slår på en tung säck ska din prioritet vara säkerhet. Du måste förståelse för rätt teknik annars kommer du skada dig. Du måste ha någon typ av handskar som skyddar händerna. Har du svaga handleder så linda händerna. Jag själv varierar med boxhandskar, tunna handskar och inga handskar alls. Det gör mina handleder starka.

Börja långsamt och ha tålamod. En avslappnad kropp med bra teknik ger hastighet och kraft. Det tar tid att lära sig. Starta lugnt och bygg upp intensiteten stegvis. Träna i 2 minuter med 1 min vila. Efter en timme har du fått en rejäl genomkörare.

Du får här några tips som gör säckträningen effektiv:
  1. Försök inte slå sönder säcken. Anspänning gör dig långsam. Försök träffa säcken med avslappnade slag och sparkar som tränger in 5 – 10 cm i säcken.
  2. Det är du som kontrollerar säcken. Tänkt dig att säcken svänger i ett mönster som ett +. En generell regel är att använda raka slag och sparkar när säcken kommer emot dig. När säcken pendlar i sidled använder du krokar, svingar och rundsparkar. Jobba med fotarbete hela tiden.
  3. Bra balans är viktigt. Dålig balans ger kraft som en dammvippa. Bra balans och du kan fälla en oxe. Behåll balans genom att undvik att röra huvudet utanför knäna. Jag vet att vissa proffsboxare svänger på överkroppen som en bönstjälk i vinden. Skillnaden mellan dig och en proffsboxare är just att han är proffs. Du är en kontorsnisse som tränar 2 kvällar i veckan. 
  4. Slå korta sekvenser av slag och sparkar i syfte att kontrollera säcken. Ju fler slag och sparkar i varje kombination desto mer stillastående blir du. Står du still för länge riskerar du att bli träffad. Slå därför korta kombinationer och rör dig vidare. 
Tillbringa mycket tid med säcken och dina slag och sparkar kommer avslöja sig själv. Du kommer snart både känna och höra bettet i dina slag och sparkar. Du kommer bli betagen i ljudet av dina tekniker. Smått förälskad.

Säckträning är ett hantverk. Kräver att du är lärling i många år. Påminner dig om att det bara är praktik som verkligen betyder något.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar