torsdag 9 januari 2014

Engagemang

Just nu jobbar jag 50 %. Det är lagom. Ger mig mycket tid att läsa. Poesi, samhälle och träningsböcker. Men också mycket idrotts- och dagstidningar. Jag läser ofta allt.  Ledaren, nyheterna, insändarna, sporten, annonserna och TV- tablån. Rubriker av alla slag passerar näthinnan. Arbetslösheten ökar; USA katastrofdrabbat; Curla inte dina barn; Nya träningsmetoden från USA. Min verklighet konstrueras av denna läsning. Av journalisternas förenklade rubriker. Jag frågar mig – Kan jag lita på dessa förenklingar? Hur kan jag få mina ungdomar att förstå? Hur lär jag dem att ifrågasätta och börja analysera?

Jag ber Simon att sätta sig vid datorn och googla på ”Träning ska vara rolig” han får 7 180 000 träffar. Sju miljoner etthundraåttiotusen träffar! Då måste det väl vara sant? Så många kan väl inte ha fel! Jo, det kan dem! Så in i helvete fel!

Roligt är har nästlat sig in i de flesta träningsområden. Ishockey, fotboll och även budo har drabbats av denna smitta. Roligt har skapat ett hjärnspöke av vad träning egentligen handlar om.

ENGAGEMANG!
  • Roligt är ett tomtebloss – Engagemang en eld.
  • Roligt är en konservöppnare – Engagemang är gaffeln du äter med.
  • Roligt är kryddan – Engagemang är huvudrätten.
  • Roligt får dig att lämna soffan och träna – Engagemang får dig att fullfölja.  
  • Roligt får dig att må bra – Engagemang får dig att bli en fighter.
  • Roligt tar dig genom vardagen – Engagemang skapar mirakel.
Någonstans har kompassen tappats. Någonstans har kartan inte uppdaterats.

Är du tränare eller elev måste du hämta en ny kompass och en uppdaterad karta. Ställa in kompassen mot norr och börja navigera efter din idrotts verklighet.

Det kräver engagemang och gör resan definitivt roligare.

Sara vet kompassriktningen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar