fredag 31 januari 2014

Sömlös

Sitter på jobbet och arbetar. Plötsligt börja jag längta efter att få träna.  Känslan är precis som förr. Stark och överväldigande.
Jag tänker på tiden innan. Då tränade jag i dojon på lunchen. Två minuter från mitt jobb.
1 timmes träning. Därefter snabbt tillbaka till jobbet.
Vanligtvis tränade jag med Stefan, min träningskompis sedan 30 år. Ibland var jag själv.
Då skuggboxade jag.

Skuggboxning är uppvärmning, struktur och träning. Allt på en gång.
Skillnaden mellan mönster och skuggboxning är att mönster är bestämd. Förutsägbar.
Skuggboxning är precis det motsatta. Följer aldrig ett mönster. Är i sin grund oförutsägbar. 

Mönster uppstår i dina tankar. Skuggboxning av det som ligger framför tankarna.
Uppmärksamhet.

Oavsett sport känner vi igen det. Ljudet av en perfekt träff. Det explosiva ljudet av slaget på en mitts. Det mycket korta ”pinget” vid träffen på en golfboll. Slagskottet i ishockey.

Allt kan kokas ned i en fyra faktorer.

Avspända muskler
Rytm
Tempo
Sömlös teknik

Jag har sagt det många gånger förr. Det kan du bara förstå genom träning.
Rörelserna kommer från dig. Skapas inifrån och ut. Pekar tränaren på att ni ska ut och träna i lokalen ska ni inte undersöka fingret. 

Träna. Rör er. Lugnt och rytmiskt. Variera tempo. Förvandla din teknik från ojämn till sömlös.

Det är inte alls svårt.

Det är bara att träna.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar