lördag 4 januari 2014

Från tanke till handling

Jackan böljar som en flagga i vinden. Ansiktet är sammanbitet som på en rysk lägervakt.
Stegen är tunga. Nästan stapplande. Ovana.
Jag möter hans blick under ett kort ögonblick. Ser hans drömmar.

En sådan här dag går vraken upp ur havet. Söker efter sina ägare i hopp om renovering. 
Du ser dem överallt. I stadens larm och på landsbygdens slingrande vägar.
Nyårslöftenas mål är som en präriebrand i januari. I mars är de tunnare än piprök.

Att ha ett mål innebär inte alltid att du kommer i tid. Precis som en semesterresa har oförutsedda händelser kommer även din träningsresa vara full av överraskningar. På vägen kommer träningsvärk, skoskav, sträckningar och sjukdomar dyka upp som gör att du kommer tappa fokus och fart framåt. Kanske kommer även vänner och arbetskamrater ifrågasätta dina nya vanor. Men den som mest kommer att ifrågasätta ditt nya sätt att leva är du själv. Din hjärna och ditt invanda tankesätt kommer om och om igen att göra sig påmint och kräva att du återgår till ditt tidigare liv. För att lyckas övervinna det behöver en PLAN som stödjer dig i ditt nya tankesätt och motiverar dig att lösa de problem som dyker upp på vägen. Det är då som du kan kontrollera och rikta in träningen mot dina mål.

Nu tänker du säkert, gud vad jobbigt att planera! Livet kommer att bli inrutat, sakna flexibilitet och bli trist. Du kan inte ha mer fel! För det första är planering inte är något som ska tvinga dig att träna utan ge dig förutsättningar att ta kontroll över ditt liv och din träning. För det andra är planering endast är en liten procent av dina nya vanor. Övriga tid (99 %) kommer du att träna. Genom rätt träningsplanering blir du inte mer uppbunden. Tvärtom får du mer frihet att göra annat.

Gör en plan för din träningsresa
Fråga dig - var är jag nu och vart vill jag nå? Genom det får du en positiv rörelseriktning.

Gör översiktlig skiss för ett halvår. Den behöver inte vara avancerad. 
Min gamla halvårsårsplanering såg ut så här:











Som du ser har jag delat in året i perioder. Det finns många anledningar till att varför man skall dela upp träningen i perioder. Tävlingsidrottare periodiserar för att kunna prestera vid ett visst antal tillfällen under året. För en motionär är det givetvis viktigt att kontinuerligt förbättra sin prestation. Men den absolut viktigaste orsaken till att periodisera träningen är att ge variation och stimulans att träna. Genom att periodisera låser du inte dig vid något mönster som gör träningen långtråkig och ensidig.

Jag brukar dela in planeringen i perioder på 5 veckor. Varje period avslutas med en veckas återhämtning och ett test för att se hur jag närmar dig målen. För att se hur jag skall klättra på ”prestationsstegen” under varje period räknar jag bakåt från målen till nutid.











Nu måste du ärligt och uppriktig ställa dig några viktiga frågor!

Hur mycket tid kommer det att krävas? Hur mycket tid kan jag lägga ned? Hur mycket tid tar jobbet? När är barnens aktiviteter? Vilka dagar planerar min fru att träna? Alla som har familj vet att när ovanstående är inbokat finns det därefter inte många kvällar i veckan över till en själv. Men det går! Det gäller bara att vara lite påhittig och se möjligheter istället för svårigheter. Innan jag blev sjuk lyckades planera in träning 4 dagar i veckan. Jag körde korta pass på lunchen. Sprang i löpspåret när jag skjutsat barnen till sina idrottsaktiviteter. Utnyttjade den veckovisa idrottstimmen på jobbet. Gick upp tidigt och joggade på morgonen.

Din väg till ett annat liv ligger öppen.
Planera - Träna - Utvärdera.
Då är ditt nyårslöfte som en präriebrand hela året.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar