söndag 6 oktober 2013

Muskelsymfoni

Jag ligger på min säng. Ser på min arm som ligger mot det vita lakanet. Utsträckt och avspänd. Jag försöker nå lillfingertoppen med tummen. Det går precis. Jag gör det om och om igen. Jag går vidare med armen. Lyfter den uppåt, till sidan, överhuvudet, vrider, öppnar och knyter handen. På samma sätt går jag vidare och jobbar med benet och foten. Försöker få mina kroppsdelar att samverka med varandra. 50 gånger.

Därefter blundar jag. Försöker sätta pekfingret på min näsa. Jag träffar överläppen. Jag försöker igen och lyckas. Ler för mig själv. Jag går vidare försöker sätta fingret på ögonbrynet, örat, naveln, knät och foten. Lyckas inte alltid. Men de spelar ingen roll. Det viktiga är jag försöker. Jobbar med att få handen och armen att orientera sig till rätt plats. 50 gånger.

Jag ställer mig upp. Tar min gröna ärtpåse. En sådan som vi alla känner igen från gymnastiken i småskolan. Slänger upp den i luften. Försöker fånga den på nervägen. Det går inte. Har aldrig gått. Ännu. Dagens mål är att lyckas flytta axeln, armen och handen och röra vid påsen. Tajma den på nervägen. 50 gånger.

Därefter gör jag det som är roligast. Jag sätter på musiken. Dansar.
R & B är lagom snabbt. Jag söker rytmen i musiken. Få kroppens alla delar att svänga. Från fötterna till höft och vidare upp i armen och ut i fingrarna. Skapa balans mellan vänster och höger sida. Jag tänker John Travolta. Kroppen ger svaret full bonnlurk.
Är någon hemma skrattar de åt mig. De hade du med gjort. Roat dansar jag vidare.
15 min.


Så här tränar jag varje morgon. Det är mitt nuvarande yrke. Jag är som Zlatan, Henrik Zetterberg och Jon Jones. Proffs. Vi söker alla våra kroppars och sinnens bästa förmåga att koordinera sig genom timing, rytm och rumsorientering. 

Oavsett om du är rehabiliteringspatient eller idrottsman och vill förbättra din koordination ska du lägga följande på minnet:

Timing – den koordination som du behöver för att utföra en uppgift vid rätt tillfälle. Exempel är ett direktskott i ishockey eller ett hopp i truppgymnastik.      

Rytm – den koordination som behövs för att skapa en balans mellan kroppens alla delar i ett specifikt rörelseschema. Boxningens uttryck ”float like a butterfly sting like a bee” beskriver det bättre än någonting annat.

Orienteringsförmåga – den koordination som behövs för att kunna utföra riktningsrörelser i rummet. Exempel är när en Shorinji Kempo utövare blir kastad och redan innan han/hon tagit mark är redo att försvara sig och komma upp från marken. 

Det mest grundläggande sättet att träna koordination är att hoppa rep.
Den här filmen visar fler möjligheter att förbättra din koordination.

Koordinationsträning har bara ett krav - Le

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar